Carolina van Dorenmalen is 29 jaar en woont in het centrum van Amsterdam, ze is de eigenaresse van Foodie-ness. Wil je weten hoe ze met Foodie-ness gestart is naast haar fulltimebaan? Lees dan snel verder.

 

Wat voor bedrijf heb je?

Foodie-ness is een online inspiratie platform voor vrouwen, het platform geeft dagelijkse motivatie op het gebied van gezond leven, bewegen en eten. Onder dit platform vallen verschillende kanalen, blogs, Youtube, nieuwsbrief, een boek en uiteraard alle Social Mediakanalen. Vanaf 1 juni lanceren we een programma met op maat gemaakt coaching, dan gaan we op maat gemaakte schema’s aanbieden voor vrouwen.

 

Hoe ben je je business gestart?

3,5 jaar geleden ben ik gestart, naast mijn fulltimebaan. Eigenlijk ben ik er als grapje mee begonnen.

Ik heb altijd heel hard gestudeerd, ik heb 2 masters in Business Administration afgerond, Ik heb er alles aan gedaan om een goede baan te krijgen in het IT-bedrijfsleven en dat heb ik 2,5 jaar gedaan bij HP. Ik ben daar gestart met een traineeship als projectmanager en vanuit daar heb ik een vast contract gekregen.

Ik merkte al vrij gauw dat ik het fijn vond om meerdere activiteiten naast elkaar te beheren. Tijdens m’n studie kon ik dat zelf ondernemen maar in het bedrijfsleven niet, omdat je je dan toch aan de regeltjes van het bedrijf moet houden. Ik merkte al snel dat ik me toch begon te vervelen. Ondanks dat ik een fulltimebaan had.

Zelf heb ik altijd geworsteld met overgewicht, had slechte eetgewoontes, ik was een emotie eter en ik was gestopt met sporten. Daar heb ik heel veel last van gehad en onzekerheden in ondervonden. Ik ben naast mijn studie en het werken daar altijd mee bezig geweest.

Naarmate ik ouder werd kwamen er steeds meer mogelijkheden van internet, community’s en E-books dat je er zelf ook echt meer mee kan doen. Toen ik nog op de middelbare school zat werd Sonja Bakker net bekend. Maar verder had je nog geen idee hoe het werkte. Totdat ik zelf resultaat begon te boeken, dat is eigenlijk hoe Foodie-ness is geboren.

Ik merkte toen bijvoorbeeld in de sportschool dat mensen waar ik mee trainde opeens aan me gingen vragen ‘’hoe kan het dat je nou opeens bent afgevallen? Hoe kan het dat je opeens zo straalt? Wat zie je er fit uit!’’

Dat merk je ook in je omgeving van directe vrienden en familie. Ik vond het heel leuk om erover te vertellen en mijn kennis te delen, zodat anderen het hopelijk ook konden daar waar ik jaren gewoon de missing key niet had. En niemand die mij hielp of kon helpen en dan denk ik oh als ik iemand anders dat wel kan geven dat gaf mij zo’n fijn gevoel.

Dat was ook eigenlijk het moment dat ik dacht joh als ik deze informatie en kennis ergens kan bundelen en kan delen dat lijkt me leuk, dan begin je met een website bouwen en een Instagram account aanmaken en Facebook.

Foodie-ness is begonnen gewoon echt vanuit mijn eigen verhaal en vooral de noodzaak en wens om anderen te helpen.

 

Hoe heb je je business laten groeien?

Wat ik vooral niet heb gedaan is een businessplan geschreven en een verdienmodel bedacht. Heel gek, maar dat wordt me eigenlijk altijd gevraagd. Maar ik ben denk ik 1 van de weinige ondernemers die dat helemaal niet had.

Ik had gewoon mijn baan en inkomsten en ik deed dit eerst puur en alleen voor de fun.

Dan komen we gelijk bij de vraag maar wat heb je dan wel gedaan om het te laten groeien?

Vanaf het begin af aan ben ik gaan aankloppen bij allerlei bedrijven waar ik mezelf heb aangeboden om via hun platform of kanaal hun boodschap te verspreiden voor niks, puur omdat ik het leuk vond om te doen en in de hoop dat iemand anders geholpen zou zijn met mijn verhaal, recept of workout. Het idee daarachter is natuurlijk dat je ook op andermans bereik leunt en zo natuurlijk overal je naam achterlaat.
Dat is iets wat ik heel bewust heb gedaan. 

Het tweede wat ik heel bewust heb gedaan is dat ik heel actief ben geweest op Social Media, dat werkte echt heel goed. Door getagd te worden, hashtags te gebruiken en gerepost te worden dat heeft mij eigenlijk het meest geholpen. 

Samenwerken en dat doen voor helemaal niks, er niet iets voor terugvragen geen prijskaartje aan hangen. Doen vanuit je passie dat heeft mij het meest geholpen.

 

Wat is jouw drijfveer?

Nog steeds mijn eigen zoektocht naar gezond en gelukkig zijn.
Dat is waar het allemaal is begonnen en dat heb ik nog steeds elke dag.

Als ik ‘s ochtends wakker word denk ik na of ik wel of niet ga sporten, hoe doe ik het vandaag met mijn eten moet ik preppen? Daar ben ik nog steeds elke dag mee bezig en dat zorgt ervoor dat ik mezelf nog verdiep in wat er vandaag de dag op de markt is. Wat voor mij wel of niet werkt. Ik houd dus alles binnen Foodie-ness nog steeds heel dicht bij mezelf, omdat ik zelf ook mijn eigen doelgroep ben.

Ik hou het in mijn hoofd heel klein.

 

Hoe ziet jouw dag eruit?

Heel chaotisch, het meest standvastige wat ik in de week heb is sporten en gezonde voeding dat bewaak ik echt heilig. Ik sport 3x per week op een doordeweekse dag.
Geen 1 dag is hetzelfde, maar alle dagen zijn tot de nok toe gevuld. We nemen video’s op, we maken foto’s, elke donderdag heb ik een kantoor dag, we hebben team meetings en elke week ben ik op de radio bij 100% NL, daar ben ik elke donderdagochtend.

Verder heb ik het gevoel dat ik in een week wel 30 nieuwe mensen ontmoet, op zoveel verschillende plekken ben ik. Ik bezoek events, heb verschillende meetings en ik maak reisjes, dit zijn perstrips of werkreizen en daarnaast organiseren we ook nog events.

 

Waar zie jij jezelf in een paar jaar?

Over een paar jaar hoop ik dat Foodie-ness het platform nog steeds bestaat, maar steeds meer gedragen en gestuurd wordt door mijn team. Omdat ik ook heel erg geloof in de kracht van samenwerken en het bundelen van kennis en sterke persoonlijkheden.

Ik wil wel heel graag het gezicht en het persoonlijke verhaal achter Foodie-ness blijven.

Op persoonlijk gebied hoop ik meer op tv te mogen doen of meer in de presentatie richting. Ik merk dat ik via spreken mijn boodschap het beste kan overbrengen. Ik merk dat de uitdaging bij het spreken ook groter is, daar heb ik nog zoveel te leren. Ik vind het belangrijk dat je jezelf uit je comfort zone blijft halen, nieuwe dingen blijven leren, blijven ontwikkelen. Dat betekent dus niet vast blijven zitten in het wereldje van bloggen.

 

Waar heb je je succes aan te danken?

Ik heb het te danken aan mijn eigen gezonde lichaam en geest. Dat klinkt misschien een beetje gek, maar doordat ik elke dag goed probeer te slapen, goed te eten, te drinken, thuis m’n ontspanning neem en door in beweging te blijven kan ik die workload aan. Dat zorgt er echt voor dat ik mezelf het beste kan geven en inzetten.

 

Is er ook weleens iets fout gegaan?

Elke dag. Mensen vragen zo vaak aan me of ik wel weet wat ik aan het doen ben. Maar als ik wakker word dan denk ik vaak nou dit vind ik wel leuk om te doen vandaag. Het is voor mij nog elke dag trial and error. Daar waar mensen veel ondernemen gaat er ook veel fout.  

Als jij elke dag 1 taak hebt of je hebt een simpel beroep om uit te oefenen.

Ik heb vroeger bijvoorbeeld promotie werk gedaan, nou dan sta je de hele dag zakjes chips uit te delen. Dan kan er niet veel verkeerd gaan.

Maar op het moment dat jij meer gaat ondernemen, dan zijn de risico’s groter dat er iets misgaat. Er gaan bij mij wekelijks dingen mis en wekelijks lopen dingen anders of haal ik een deadline niet of heb ik een tegenslag.

 Ondernemen voor mij is eigenlijk het omarmen van tegenslagen. Want dat geeft je de ruimte om iets te mogen verbeteren of opnieuw te mogen doen en ergens van te leren. Dus ik geloof heilig dat alles gebeurd met een reden en het ook altijd goed komt. Ik ben best wel sterk geworden in rustig blijven en te reflecteren na een tegenslag. Omdat ik nu weet het komt gewoon goed en als het niet nu is dan uiteindelijk toch.

 

Herinner je je een moment waarop je dacht: Yes! Het is me gelukt?

In het begin heb ik me heel erg gefocust op 100.000 volgers op Instagram. Dat is iets waar ik nu ondertussen niet meer trots op ben, nu denk ik het zijn maar cijfertjes.  

Toen ik pas op Ibiza was voor de bikini shoot had ik ook op mijn manier zo’n momentje. Ik ben natuurlijk in mijn hoofd en in de spiegel nog altijd het meisje met overgewicht van vroeger. Toen ik daarnaartoe mocht zei ik wel tegen m’n moeder ‘’mam dat is toch wat he dat dikste meisje uit de klas, van weet ik hoelang geleden. Die heeft nu zo’n mooie kans gekregen, dat is toch wel ongelofelijk.’’

Dat is niet om mezelf een veer in de reet te steken maar dat is meer omdat ik het mooi vind om een rolmodel te mogen zijn voor andere vrouwen, om te laten zien dat niks onmogelijk is. Je hoeft echt niet 1 meter 80 te zijn met maatje XS om zo’n droom in vervulling te kunnen laten gaan.

Natuurlijk het boek was ook wel een hoogtepuntje, daar hebben ook echt bloed, zweet en tranen in gezeten. Toen mijn boek in de Bruna lag toen dacht ik wel ‘’ik ga even mijn eigen boek doorbladeren nu ik hier sta’’. Dat is zakelijk gezien echt het absolute hoogtepunt.

 

Waar haal jij je girlpower vandaan? 

Ik ben bescheiden, maar er zit blijkbaar wel ergens een oerkracht, misschien ontstaat die uit perfectionisme wat ik probeer te realiseren. Misschien is dat het, ik wil gewoon altijd alles hier er graag goed doen, snel doen, groter en beter. Ik ben wel een beetje een driftkikker.

Ik zeg ook altijd tegen anderen dat mijn receptjes niet beter zijn dan die van mijn buurvrouw en mij squats zijn niet anders dan die van een collega. Het is maar net hoe je het verpakt en het verkoopt. Ik denk dat dat komt vanuit mijn karakter en wie ik ben.

 

Wat voor advies zou je andere Girlbosses in spé willen geven?

Om te ondernemen vanuit je passie, vanuit je hart en niet vanuit commercieel oogpunt. Dat is voor mij waar het allemaal is begonnen en waar het nog steeds op werkt. Ik heb zelf dus nog nooit een businessplan geschreven, nog nooit een verdienmodel gemaakt, ik doe nog steeds maar wat nu. Elke maand denk ik dat is toch ongelofelijk ik kan mijn rekeningen weer gewoon makkelijk betalen en daar zit ook gewoon groei in en een stijgende lijn. Dat komt echt omdat ik alles vanuit mijn hart bekijk, vanuit de passie die ik hiervan heb. Ik geloof heel erg dat als je op die manier onderneemt en doorzet dan kom je er gewoon. Wie goed doet, goed ontmoet dan krijg je het vanuit het juiste hart gewoon weer terug.

Volg Carolina op Facebook en Instagram

 

Next weeks Girlboss
Volgende week weer een interview met een Dutch Girlboss. Wil je meer Girlboss inspiratie?
Word gratis lid van de ‘Dutch Girlboss community’ via Facebook.

Online Masterclass ‘ Meer Klanten via Instagram’
Wist je dat er in Nederland 4,1 miljoen Instagram gebruikers zijn?
Wil jij meer Klanten via Instagram? Wil jij meer volgers? Ben jij net gestart of wil je een eigen business starten? Dan is de online Masterclass ‘ Meer Klanten via Instagram’ echt wat voor jou. Schrijf je nu in.

Meer Dutch Girlboss Inspiratie vind je op ons Instagram kanaal @dutchgirlboss, klik hier om ons te volgen.

”Together we will make a difference”